Työtä etsitään ja työntekijöitä löydetään yhä useammin verkossa. Esimerkiksi oma LinkedIn-profiili on helposti optimoitavissa ja se myös kannattaa  – tämä artikkeli tarjoaa siihen muutaman yksinkertaisen vinkin.

Tekoälyn käyttö työnhaussa yleistyy. Moni rekrytointiohjelma käyttää jo nyt konetta apuna hakemustulvaa seulottaessa – se helpottaa ja nopeuttaa prosessia sekä auttaa löytämään avoimen tehtävän kannalta sopivimmat kandidaatit. Trainee.fi julkaisi aiheesta artikkelin aiemmin tällä viikolla.

Myös sosiaalisen median työnhakuun tarkoitetut profiilit löydetään yhä useammin hakukoneen ja rekrytoijan asettamien parametrien avulla.

Simppelit vinkit LinkedIn -sivulle

LinkedIn-profiili on käytännössä sähköinen CV. Myös siellä kannattaa pyrkiä hyödyntämään kaikki sivun tarjoamat kentät oppilaitoksista työpaikkoihin sekä suosituksista skillseihin eli omiin työelämätaitoihin. Pieneltä vaikuttava skills-osio voi helposti unohtua, mutta LinkedInin omat tilastot kertovat esimerkiksi, että henkilöt joilla on viisi tai useampi taitoa listattuna, voivat saada jopa 33 kertaa enemmän yhteydenottoja työnantajilta. Uskoi tilastoa tai ei, skillsien listaaminen joka tapauksessa parantaa näkyvyyttä hakutuloksissa.

LinkedInissä mahdolliset työnantajat etsivät työntekijöitä usein yksinkertaisilla sanahauilla. Voit hakukoneoptimoida profiiliasi miettimällä hakusanoja, joilla haluaisit tulla löydetyksi unelmiesi työpaikkaan. Vielä parempi vaihtoehto on kysyä asiaa suoraan alan rekrytoijalta eli tiedustella, mitä hakusanoja hän käyttäisi, jos etsisi työntekijää tiettyyn työtehtävään. Muista käyttää mielestäsi oleellisimpia hakusanoja tekstissä useammin kuin kerran!

Hyvä hakukonenäkyvyys LinkedInissä edellyttää laajempaa sisällöntuotantoa. Sen sijaan, että listaisit ainoastaan viimeisimpiä työpaikkojasi ja titteleitäsi, kerro niistä enemmän. Mitä teit? Minkä projektin parissa työskentelit? Huomioi myös Headline-kenttä, joka löytyy profiilista heti nimesi alapuolelta. Käytä tämä tila hyödyksesi: lisää nykyisen tittelisi perään lyhyt kuvaus työtehtävistäsi, ja käytä siinä aiemmin pohtimiasi hakusanoja. Mikäli olet aktiivinen työnhakija, kannattaa jo tähän kirjoittaa “Looking for…” -tyyppinen teksti, jossa hakusanoja käyttäen kerrot, millaista työtä olet etsimässä.

Yleisimmät haut ja niihin vastaaminen

Sen lisäksi, että kertoo, millaista työtä etsii, kannattaa kertoa myös mistä työtä etsii. LinkedIn-asiantuntija Tom Laineen mukaan rekrytoijien tyypillisin haku on muotoa paikkakunta + osaaminen. Näin etsitään tietyllä alueella asuvaa tai opiskellutta henkilöä, tietyin osaamista, toimialaa, tai kokemusta kuvaavin asiasanoin höystettynä.

Kun listaat aiempia työpaikkojasi, kannattaa käyttää LinkedInin tarjoamaa auto fill -vaihtoehtoa, eli valita yritys listasta, jonka sivusto tarjoaa. Rekrytoijat tekevät LinkedIn-hakuja myös tätä yrityslistausta käyttäen tai yhdistäen siihen hakusanoja (esim. Creative + Bauer Media). Näkyvyytesi hakutuloksissa paranee, mikäli olet täyttänyt profiilisi tätä silmällä pitäen.

Remember English!

LinkedInin yleinen kieli on englanti, ja moni supisuomalainenkin rekrytoija tekee haun englanninkielisiä hakusanoja käyttäen. Englanti on siis suomea tärkeämpi sisällöntuotantokieli. Jos välttämättä haluat kirjoittaa profiilisi suomeksi, kannattaa sinne lisätä vähintään pienet englanninkieliset tiivistelmät työkokemuksesta ja -tehtävistä. Myös headline sekä työnimikkeet kannattaa kirjoittaa englanniksi, vaikka muuten viestisitkin palvelussa suomen kielellä.

Mikäli toivot, että profiilisi näkyy myös Google-hauissa, muista sallia tämä sivusi yksityisyysasetuksissa. Voit halutessasi viedä LinkedIn-sivusi hakukoneoptimoinnin pidemmällekin aina sivun URL-osoitteen hyödyntämisestä lähtien. Sivun osoitetta on mahdollista muuttaa viisi kertaa puolen vuoden aikana. Tässä kannattaa kuitenkin käyttää harkintaa – linkki saattaa jäädä rekrytoijan tietokantaan eikä sivusi enää löydy, jos tuunaat osoitetta tiuhaan tahtiin.

Ylettömään kikkailuun ei siis kannata sortua, mutta vähimmillään sivun URL kannattaa personoida omaksi nimeksesi. Näin linkki on siisti ja se antaa ammattimaisen vaikutelman  työhakemuksiin liitettynä tai esimerkiksi sähköpostin allekirjoituksessa.

 

LinkedIn-asiantuntija Tom Laine on tarkastanut tekstin.

 

Lue myös:

Merkitse ja menesty! Henkilöbrändäys kannattaa

Puhu botille! Tekoälyn käyttö työnhaussa yleistyy

2018-03-24T06:51:37+00:00