“Valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun…”

Yhteen työpaikkaan saattaa tulla kymmeniä, ellei peräti satoja hakemuksia. On siis väistämätöntä, että rekrytoija joutuu toisinaan lähettämään myös ei kiitos-viestejä, vaikka moni hakija olisi ollut työhön sopiva.

Viestin lähettäminen saattaa tuntua vaikealta ja epämiellyttävältä, mutta sillä voi olla positiivisia seuraamuksia – ainakin jos viestinsä muotoilee oikein. Rekrytointiviestintä onkin tärkeä osa työnantajakuvan ylläpitämistä sekä maineen hallintaa. 

Inhimillinen tekijä

Varsinkin nuoret ja toisinaan vanhemmatkin työnhakijat voivat kokea hylkäävän viestin vahvoina. Ystävälliseen sävyyn kirjoitettu, motivoivassa hengessä lähetetty viesti voi merkitä hakijalle paljon.

Positiivisen fiiliksen jättäminen on tärkeää myös yrityksen työnantajakuvan ja tulevaisuuden kannalta. Vaikka työnhakija ei olisikaan etsimänne henkilö juuri tämän rekrytoinnin kohdalla, voi hän tulevaisuudessa olla juuri se osaaja, joka yritykseen tarvitaan.

On muistettava myös, että epämiellyttävä maine kiirii. Työnhakijoita ei kannata kohdella piittaamattomasti ja töykeästi. Ystävällinen “ei kiitos” on osoitus inhimillisyydestä, siitä että työnhakijaa arvostetaan sekä vastuullisesta työnantajuudesta. 

Vinkkejä ei kiitos -viestiin: 

Kiitä hakemuksesta 

Tämä on pieni, mutta tärkeä asia, joka viestii hakijalle, että hänen hakemuksensa on huomioitu.

Anna palautetta

Mikäli mahdollista, tarjoa tilaisuus palautteen saamiseen.  

Personoi viestisi

Varsinkin, jos hakija on edennyt hakuprosessissa pidemmälle, voi olla hyvä kertoa viestissä jokin positiivinen seikka, joka on jäänyt mieleen juuri hänestä.

Muista tone of voice

Kirjoita viesti, joka ”puhuu yrityksenne äänellä” eli heijastaa yritystänne työnantajana ja tukee rakentamaanne työnantajakuvaa. Pyri silti viestimään ihmisenä ihmiselle.

Suuntaa katse tulevaan

Vaikka valinta ei tällä kertaa kohdistunutkaan kyseiseen hakijaan, häntä voi kehottaa seuraamaan avoimia työpaikkojanne ja hakemaan teille tulevaisuudessa uudemman kerran.

*

Rekrytointiviestinnän merkitystä ei kannata vähätellä, sillä potentiaaliset työnhakijat ovat huomionarvoinen sidosryhmä. Kun rekrytointiprosessi hoidetaan alusta loppuun saakka fiksusti ja avoimesti,  säilyy yrityksen vetovoimaisuus työnantajana tulevaisuudessakin.

Hakijakokemus saattaa – niin hyvässä kuin pahassa – tehdä henkilöön lähtemättömän vaikutuksen. Onnistuneena kokemusta ja koko rekrytointiprosessia voidaan pitää, jos kaikille siihen osallistuneille jää hyvä mieli – myös niille, joita ei avoimeen paikkaan valittu.

 

Alkuperäinen artikkeli julkaistu Kesäduuni.org-sivustolla.

Lue myös:

Palaute on oppimisen edellytys

Mielessä rekrytointi? Näin teet onnistuneen työpaikkailmoituksen!

2018-03-01T12:44:30+00:00