Työpaikkailmoitus on osa yrityksesi viestintää.
Ilmoituksen on tarkoitus houkuttaa hakijoita, jotka ovat tehtävään kaikista pätevimpiä. Tästä syystä sen kannattaa olla huolella mietitty kokonaisuus, joka puhuttelee kohderyhmää oikealla tavalla. Hyvä työpaikkailmoitus pysäyttää, herättää mielenkiinnon ja kertoo oleelliset asiat avoimesta työtehtävästä. Pieni ekstrakaan ei ole pahitteeksi.
Mikäli avoimeen paikkaan toivotaan paljon hakemuksia, voi hakijakriteerit jättää vapaammiksi. Jos taas etsitään hyvin kapean sektorin erityisosaajaa, kannattaa toiveitakin rajata tarkemmin.
Muista myös visuaalisuus. Kuvallinen ilmoitus toimii aivan eri tavalla kuin pelkkä pötkö tekstiä. Älä kuitenkaan käytä mitä tahansa kuvaa ainoastaan kuvan takia, vaan varmistu siitä, että kuva ja ilmoituksesi teksti puhuvat samaa kieltä ja täydentävät toisiaan.
Hyvä työpaikkailmoitus esittelee
- Yrityksen tai sen yksikön, johon tehtävä sijoittuu
- Työntekopaikan – erityisesti työpaikan sijainti ja liikenneyhteydet kiinnostavat
- Tehtävän, johon tekijää haetaan
Lisäksi on hyvä kertoa
- Työn tyyppi (kokoaikainen, osa-aikainen, tuntityö)
- Työsuhteen tyyppi (vakituinen, määräaikainen, kesätyö)
- Määräaikaisuuden kyseessä ollessa toivottu aloitus- ja päättymispäivä
Hyvä työpaikkailmoitus kertoo myös arvoista
Avointa työtehtävää kannattaa avata pelkkää nimikettä enemmän. Kerro, mitä työhön kuuluu ja mitkä sen kelpoisuusehdot (tutkinto, erikoisluvat) ovat. Toivottujen kokemusvuosien maininnasta ei myöskään ole haittaa.
Työnhakijaa kiinnostaa myös, mitä yritys tarjoaa. Mieti, mitkä ovat juuri sinun yrityksesi erottuvuustekijöitä. Tiettyjen alojen erikoisosaajista käydään toisinaan valtavaa kilpailua. Jokainen positiivinen seikka, jolla erotut muista yrityksistä, voi olla etu. Tarjoatteko liikunta- tai kulttuuriseteleitä? Onko teillä palkitsemisjärjestelmä? Millaiset toimitilanne ovat? Onko teillä etätyömahdollisuus, järjestetty lastenhoito tai muita etuja konsernin sisällä?
Nykyään myös työnantajan arvot kiinnostavat ja ne on hyvä mainita ilmoituksessa. Esimerkiksi ekologisuus, tasa-arvo ja reilu, vastuullinen työnantajuus ovat tällaisia. Toiset erottuvat myös profiloitumalla savuttomaksi ja raittiiksi työpaikaksi. Hallitse työnantajakuvaasi ja pidä huolta maineestasi, tämä vaikuttaa myös kiinnostuneiden työnhakijoiden määrään.
Pieni pilke silmäkulmassa ei haittaa ilmoitusta laadittaessa. Muista kuitenkin kohtuus huumoria käyttäessä. Liikaa hassutteleva ilmoitus voi myös karkottaa hakijoita. Erikoisten sisältöjen ongelmaksi voi nousta myös se, etteivät hakukoneet löydä niitä.
Palkka on luonnollisesti myös asia, joka työnhakijaa ilmoituksessa kiinnostaa. Sen ilmoittaminen edes arvion tasolla ei ainakaan vähennä ilmoituksesi lukukertoja.
Ilmoituksen nyansseja sekä sisältöä voi pohtia halutessaan vielä laajemminkin. Hyvä työpaikkailmoitus lähtee joka tapauksessa suunnittelusta ja siitä, että tiedät, millaista ihmistä ja mihin tehtävään olet hakemassa. Kun kohdennat viestisi oikein, saat rekrytoinnissa varmasti parempia tuloksia.
Lähde: Oikotie Työpaikat